Workshop na FSŠ v rámci projektu z Plánu obnovy
Dňa 7. októbra 2025 sa na pôde Fakulty stredoeurópskych štúdií Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre uskutočnil druhý workshop v rámci projektu Príprava budúcich učiteľov slovenského jazyka a slovenskej literatúry do edukačnej praxe na školách s vyučovacím jazykom maďarským, ktorý sa realizuje v spolupráci s Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky a s podporou Plánu obnovy ako spoločný projekt Fakulty stredoeurópskych štúdií a Filozofickej fakulty UKF v Nitre.
Účastníkov workshopu privítal dekan Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre Ladislav Szekeres. Medzi pozvanými hosťami boli aj pracovníci rezortu školstva – generálny riaditeľ sekcie národnostného a inkluzívneho vzdelávania Kálmán Petőcz a riaditeľka odboru rozvoja národnostného školstva Dóra Kanyicska Belán, zástupcovia médií a ďalších inštitúcií. Podujatie moderovala vedúca riešiteľka projektu Ildikó Vančo.
V prvých dvoch prezentáciách odzneli príspevky riešiteľov z Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre. Anna Oros Bugár prezentovala výsledky výskumu realizovaného na prvom stupni základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským, ktorý prebiehal v predchádzajúcich etapách projektu. Ján Gallik a Michal Krauter predstavili nový predmet stratégie vyučovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry na školách s vyučovacím jazykom maďarským a inovovaný predmet komunikačné zručnosti, ktorých pilotovanie sa uskutočňuje v aktuálnom akademickom roku v spolupráci s Ústavom pre vzdelávanie pedagógov FSŠ UKF v Nitre.
Zástupca riešiteľského tímu z Filozofickej fakulty UKF v Nitre Patrik Petráš prezentoval výsledky výskumu na druhom stupni základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským.
Pracovníci Univerzity Jánosa Selyeho v Komárne Katalin Hernády Sýkora, Klaudia Paulíková a Patrik Šenkár predstavili projekt Slovenčina ako druhý jazyk v pregraduálnej príprave učiteľov, ktorý sa v rámci rovnakej výzvy z Plánu obnovy realizuje na tamojšej univerzite.
Máté Huber z Univerzity v Segedíne sa s účastníkmi workshopu podelil o skúsenosti s prípravou budúcich učiteľov cudzieho jazyka. Zdôraznil potrebu používania inovatívnych metód a digitálnych technológií vo vyučovaní, no zároveň poukázal na význam tradičných metód, ktoré môžu byť pri správnom použití rovnako efektívne.
V ďalšej časti programu nasledovala prezentácia autoriek súborov učebníc slovenčiny pre žiakov s materinským jazykom maďarským. Rózsa Skabela predstavila sériu Živé obrázky a Adrienn Bakos sériu Po slovensky hravo. Učebnice sú interaktívnym a atraktívnym vyučovacím materiálom zdôrazňujúcim komunikatívny prístup a uplatňovanie metód vyučovania cudzích jazykov pri osvojovaní si slovenčiny.
V poslednej prezentácii sa prostredníctvom videonahrávky prihovorila Orsolya Végh, ktorá predstavila svoje skúsenosti z projektu Rozumieme.si, ktorého cieľom je prekonávanie bariér, vzájomné spoznávanie sa a nadväzovanie kamarátstiev medzi deťmi maďarskej a slovenskej národnosti.
Diskusia za okrúhlym stolom, ktorá bola posledným bodom oficiálneho programu, vytvorila priestor na otázky súvisiace s prezentovanými výsledkami a na podnety a inšpirácie účastníkov workshopu z radov riešiteľov i pozvaných odborníkov a ďalších hostí. Azda najväčšiu radosť mali riešitelia projektu z príhovoru Kálmána Petőcza a Dóry Kanyicsky Belán, ktorí ako zástupcovia rezortu školstva vyjadrili radosť z doteraz dosiahnutých výsledkov i povzbudenie do ďalšej etapy riešenia projektu, ktorá si bude vyžadovať nemálo osobného i časového vkladu zo strany riešiteľov.
Na záver možno konštatovať, že workshop prispel k potrebnej výmene a sumarizácii informácií medzi riešiteľskými tímami, k zhodnoteniu doterajšej etapy riešenia projektu, ako aj k definovaniu úloh pre jeho nasledujúcu etapu.











Text: Mgr. Michal Krauter, PhD. – ÚSJK FSŠ UKF v Nitre

